El-cykel: Hvilken type motor skal have?

El-cykel: Hvilken type motor skal have?

Der kan være mange ting at tage stilling til, når du indleder jagten på en ny elcykel. Det er en investering, som skal give megen glæde i fremtiden. Motoren udgør en central del af det eldrevne transportmiddel, og den er med til at give cyklen fremdrift. Derfor er det gavnligt at have en forståelse for de forskellige muligheder, inden du træffer din beslutning. Vi giver dig nyttig viden om motorsystemer, så du kan få et indblik i, hvilken motor, der opfylder dine behov for en kommende elcykel.

Den stigende interesse og udvikling på elcykler har gjort producenterne i stand til at udvikle innovative og højteknologiske løsninger, hvor motorsystemet på stilfuld vis er integreret på cyklen. Der er forskel på motorsystemer – både i forhold til dens placerig på elcyklen og den samlede køreoplevelse. Motoren kan være placeret i forhjulet, baghjulet eller have en central placering ved kranken som en centermotor. Der er forskel på ydeevne og funktionalitet i forhold til, hvilken motortype, der vælges. I nedenstående afsnit vil vi introducere dig for dé karaktertræk og kendetegn, der er forbundet med henholdsvis en hjul- og centermotor.

Centermotor

En centermotor er, som navnet antyder, centralt placeret på cyklen. Nemlig ved kranken. Den centrale placering giver en god vægtfordeling, og det skaber en velafbalanceret køreoplevelse. En centermotor er stærk, og du vil opleve en effektiv kraftoverførsel, når du træder i pedalerne. Ligesom på en almindelig cykel overføres kraften på en centermotor til baghjulet via kæden.

På en elcykel med centermotor – sammenlignet med en hjulmotor – reguleres motorens hjælp ud fra, hvor mange kræfter, der ligges i pedalerne. Dermed bliver samspillet mellem tråd og motorassistance dynamisk, fordi motoren tilpasser sig cyklistens pedalkraft. Det betyder også at motoren straks registrerer trådet. Grundet dens centrale placering samt ovenstående fordele opleves en jævn og naturlig cykeloplevelse. Når cyklisten selv ligger mere kraft i pedalerne forbruges mindre strøm på batteriet, og dermed vil rækkevidden på batteriet vare længere.

Elcykler med centermotor er efterhånden den mest populære løsning. I din research vil du opleve at centermotorer typisk er en dyrere løsning end hjulmotorer. Centermotorer fremtræder i en robust og avanceret konstruktion, og deres placering er mindre udsat end hjulmotorer. En elcykel med centormotor er oplagt til de daglige pendlerture – både de mellemlange og de lange distancer. Det vil også være den bedste løsning, hvis du skal forcere bakker og stigninger på din vej. Centermotorer anvendes både til klassiske elcykler, citybikes, el racercykler samt el mountainbikes, som både findes med indvendige og udvendige gear.

Forhjulsmotor

En forhjulsmotor er indbygget i navet på forhjulet. Det kan være den rigtige løsning for dig, der har behov for at motoren yder maksimal hjælp og assistance. Det kan være en fordel, hvis du har fysiske udfordringer, hvor du ikke er i stand til at ligge ligeså mange kræfter i trådet som på en elcykel med centermotor. Det giver mere overskud på de fremtidige cykelture. Det kræver dog stadig, at du træder i pedalerne. Motorkraften er placeret i forhjulet, og det vil give en fornemmelse af at blive ”trukket afsted”. Cyklisten skal i højere grad tilpasse sig motoren, hvorimod en centermotor tilpasser sig pedaltrådet. Da du ikke nødvendigvis ligger ligeså mange kræfter i pedaltrådet, vil den også forbruge mere strøm fra batteriet.

Forhjulsmotoren egner sig bedst til de korte og mellemlange distancer, hvor terrænet er overvejende fladt. Den er konstrueret i en mere simpel opbygning, som også gør det til en billigere løsning end en centermotor. Herudover vejer en fronthjulsmotor mindre. Vægten er placeret i forhjulet, hvorfor du også bør være opmærksom på, at det kræver en tilvænning. Elcykler med forhjulsmotor udvikles primært til klassiske elcykler samt citybikes. De findes både med udvendige og indvendige gear. Batteriet vil typisk være placeret på bagagebæreren.

En baghjulsmotor er indbygget i navet på baghjulet, hvorfor du også vil opleve en naturlig køreoplevelse, da kraftoverførslen foregår som på en almindelig cykel. Den agerer på samme måde som forhjulsmotoren, men hvor du oplever et ”skub” frem for et ”træk”. Løsningen anvendes efterhånden i et begrænset antal på nutidens elcykler, og derfor vil vi ikke gå yderligere i dybden med denne løsning.

Baghjulsmotor

En elcykel med baghjulsmotor minder på mange måder om en almindelig cykel, da det ved begge cykeltyper er baghjulet, som driver cyklen frem. Du er dermed sikret en naturtro cykeloplevelse og glemmer måske endda helt, at du cykler på en elcykel.

Motortypen bliver hovedsageligt benyttet på diverse sportscykler. Man må forvente at skulle bruge lidt ekstra tid på vedligeholdelse, hvis man køber en elcykel med baghjulsmotor, idet disse elcykler kommer med udvendige gear.

Selvom der er visse fordele ved at placere motoren på / i baghjulet, så bliver de færreste elcykler fremstillet med baghjulsmotorer.

Vigtige begreber på en elcykelmotor

I din søgen efter en ny elcykel vil du støde på begreber, som du måske ikke har stiftet bekendtskab med tidligere. Motorens egenskaber og ydeevne udtrykkes i faglige termer. F.eks. begrebet Nm (Newton meter), som belyser, hvor meget motormoment/trækkraft motoren er i stand til at præstere. Jo højere Nm, desto mere kraft kan motoren yde, og du får altså mere assistance på cykelturen. Hvis du f.eks. cykler i bakket terræn eller cykler på en ladcykel, vil du have behov for en højere trædeassistance. Men jo kraftigere motoren er, desto mere strøm anvendes.

En elcykelmotor må maksimalt yde 250 Watt. Det er en betegnelse for, hvor meget effekt motoren afgiver. Ifølge lovgivning må elcykler maksimalt afgive en effekt på 250 Watt. Den afgiver altså en hjælp til en hastighed på op 25 km/t, hvorefter motoren slår fra. Du har muligvis hørt om begrebet Speed Pedelec, som er hurtige elcykler, der kan cykle helt op til 45 km/t. De blev godkendt tilbage i 2018, og derved kan man cykle endnu hurtigere på landevejen. En særlig lovgivning er gældende for disse modeller.